У Верховної Раді зареєстровано проект Закону «Про концесії» (реєстр. № 8125 від 15.03.2018).
Відповідно до пояснювальної записки, зазначеним законопроектом передбачається:
- систематизація чинних законів України, що регулюють здійснення концесійної діяльності;
- гармонізація законодавства про концесії із законодавством про державно-приватне партнерство (ДПП);
- імплементація кращого міжнародного досвіду реалізації концесійних проектів;
- усунення неточностей та правових колізій, що були виявлені під час практичного застосування діючих законів України у сферах державно-приватного партнерства та концесій.
При цьому, проектом № 8125 передбачено також:
- чітке розмежування регулювання концесії та інших форм здійснення ДПП;
- Єдина процедура ініціювання та прийняття рішення щодо здійснення ДПП, для всіх форм ДПП у тому числі концесії;
- запровадження прозорої процедури вибору концесіонера (концесійний конкурс, конкурентний діалог), що відповідає кращій міжнародній практиці зокрема «Типовим законодавчим положенням щодо проектів в сфері інфраструктури, які фінансуються з приватних джерел», ЮНСІТРАЛ;
- можливість залучення радників та незалежних експертів для підготовки проектів ДПП у формі концесії;
- додаткові гарантії для концесіонерів та кредиторів, зокрема, передбачення концесійним договором права заміни концесіонера на іншого концесіонера;
- спрощення процедур виділення земельних ділянок для проектів ДПП у формі концесії;
- особливості концесії на ринках, що перебувають у стані природної монополії;
- особливості концесії щодо будівництва та експлуатації автомобільних доріг;
- процедуру трансформації оренди в концесію у разі відповідного звернення зі сторони орендаря;
- можливість передачі вирішення спорів, що виникають у зв’язку з виконанням концесійного договору, міжнародному комерційному або інвестиційному арбітражу;
- можливість ініціювання концесії потенційним концесіонером;
- чіткий механізм контролю та моніторингу за виконанням концесійних договорів;
- регулювання права власності на об’єкт концесії, метою якого збереження за державою/територіальною громадою права власності на об’єкт концесії.
Крім того, законопроектом пропонується внесення змін у понад 30 законодавчих актів України з метою приведення їх у відповідність до положень законопроекту та усунення бар’єрів для реалізації концесійних проектів, серед яких, зокрема:
- Господарський кодекс України;
- Господарський процесуальний кодекс України;
- Земельний кодекс України;
- закони України «Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг», «Про морські порти України», «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про інвестиційну діяльність», «Про іпотеку», «Про міжнародний комерційний арбітраж», «Про оренду державного та комунального майна», «Про оренду землі», «Про особливості оренди чи концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності» тощо.
На думку Кабінету міністрів України, прийняття вказаного законопроекту дозволить збалансувати інтереси зацікавлених сторін, що в свою чергу забезпечить умови для зростання обсягу залучених інвестицій для модернізації та створення нової інфраструктури та надання якісних суспільно значимих послуг.
З текстом законопроекту № 8125 можливо ознайомитися за наступним посиланням:
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63630