До Верховної Ради був поданий проект Закону «Кодекс України з процедур банкрутства» (реєстр. № 8060 від 26.02.2018).
Відповідно до тексту пояснювальної записки, для досягнення мети проекту в частині реформування корпоративного банкрутства, серед іншого пропонується:
- ліквідувати зайві бар’єри та спростити доступ до процедур, зокрема, самого боржника;
- збільшити можливості для санації та створити ефективні механізми позасудового врегулювання;
- виключити всі положення, що можуть розглядатися як підстава для звільнення від боргів, крім випадків, коли кредитори на це погоджуються;
- об’єднати мирову угоду та санацію в єдину процедуру;
- покращити умови участі у процедурах банкрутства забезпечених кредиторів, для чого, зокрема: надати забезпеченим кредиторам право ініціювати справу про банкрутство; передбачити можливість участі забезпечених кредиторів у голосуванні при ухваленні рішень; встановити, що під час процедури санації боржника за клопотанням забезпеченого кредитора суд може ухвалити рішення про припинення дії мораторію щодо його вимог, якщо предмет забезпечення не використовуватиметься для процедури санації боржника;
- підвищити рівень захищеності прав усіх кредиторів, для чого, зокрема: передати ключові повноваження від комітету кредиторів до зборів кредиторів; зменшити кворум при повторному проведенні перших зборів, якщо перша спроба не вдалася через неприбуття кредиторів із необхідною кількістю голосів; запровадити голосування щодо схвалення плану санації класами кредиторів; забезпечити участь кредиторів у виборі арбітражного керуючого; встановити обов’язок арбітражного керуючого розкривати кредиторам інформацію про фінансовий стан боржника та хід провадження у справі про банкрутство через інтернет; встановити пріоритетність вимог поточних кредиторів перед конкурсними;
- скоротити строки розгляду справ, зокрема, за рахунок: зменшення кількості оскаржень;
- удосконалити положення закону, що стосуються продажу активів боржника, чим забезпечити основу для продажу майна за найвищою ціною, зокрема: запровадити правила щодо контролю за продажом істотних активів; забезпечити продаж усього майна на конкурентній основі на аукціоні; вдосконалити правила оповіщення про продаж майна (через інтернет);
- забезпечити стабільність укладених на аукціоні договорів, тощо.
Крім того, пропозиції враховують побажання банківської спільноти щодо покращення положення забезпечених кредиторів в процедурах банкрутства, серед яких:
- продаж майна банкрутів виключно на електронному аукціоні через єдину систему, яка відповідає принципам прозорості, аналогічним до тих, які запроваджено в системі державних закупівель, що має забезпечити продаж майна банкрута за найвищою ціною;
- обов’язкове погодження з забезпеченими кредиторами стартової ціни майна, складу лоту, кроку аукціону, тексту оголошення, вартості утримання, зберігання та витрат на продаж заставного майна. У випадку, якщо згоди не буде досягнуто, то зазначене питання вирішуватиме суд;
- зниження ціни на першому повторному аукціоні можливе тільки за згодою забезпеченого кредитора; якщо на думку забезпеченого кредитора ціна в ході аукціону на пониження опустилася занадто низка, він може придбати майно за стартовою ціною після першого повторного аукціону; за придбане майно він розраховується шляхом взаємозаліку;
- у разі перемоги на аукціоні забезпечений кредитор розраховується за придбане майно шляхом взаємозаліку, сплачуючи лише різницю між ціною і розміром вимог, а також витрати на збереження та продаж майна;
- встановлено обов’язок арбітражного керуючого погодити витрати на збереження майна із забезпеченим кредитором, в разі спору розмір витрат на зберігання визначає суд.
Справи про банкрутство фізичної особи відповідно до запропонованого проекту мають розглядатися господарським судом за місцем проживання фізичної особи, що дасть можливість забезпечити зручний для громадян та професійний розгляд такої специфічної категорії справ.
Також проектом пропонується впровадити два типи процедур – судові та досудові, що дасть більше можливостей для учасників таких правовідносин обрати найкращу для них форму врегулювання заборгованості фізичної особи. При цьому, Кодексом передбачено дві судові процедури: реструктуризація боргів боржника і задоволення вимог кредиторів, що відповідає найкращій світовій практиці регулювання зазначених правовідносин.
Мирова угода, представлена у проекті як інститут процесуального права, метою якої є припинення судового розгляду справи шляхом досягнення домовленості сторонами справи.
Щодо критеріїв ініціювання судових та досудових процедур автори проекту намагались зменшити будь-які бар’єри на шляху звернення громадян до юридичних механізмів.
При цьому, участь арбітражного керуючого у справі про банкрутство стане обов’язковою.
Таким чином, прийняття вказаного Кодексу:
- забезпечить підвищення ефективності процедур банкрутства та покращення позиції України за індикатором «Врегулювання неплатоспроможності» у щорічному дослідженні Світового Банку «Ведення бізнесу» через: зменшення тривалості процедур;
- забезпечить скасування можливості передавати майно боржника після закінчення строку процедури ліквідації в управління іншим юридичним особам для реалізації поза межами судової процедури банкрутства;
- дозволить покращити бізнес-клімат, сприятиме зменшенню корупції.
Зазначені положення проекту розроблені з урахуванням рекомендацій Світового банку, які викладено у його Звіті про існуючі системи банкрутства фізичних осіб у світі.
З текстом законопроекту № 8060 можливо ознайомитися за наступним посиланням:
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63518