На розгляд Верховній Раді було подано законопроект Закону «Про установу фінансового омбудсмена» (реєстр. № 8055 від 22.02.2018), який сприятиме запровадженню кращих ефективних практик захисту прав споживачів та створенню законодавчого підґрунтя для збільшення довіри до фінансового сектору.
Відтак, пропонується створити установу фінансового омбудсмена як незалежного органу, який вирішуватиме спори споживачів фінансових послуг.
Відповідно до тексту пояснювальної записки, передбачається, що спори між споживачами та надавачами фінансових послуг будуть розглядатися омбудсменом швидко та неупереджено. Водночас, новий механізм не обмежуватиме право споживача звернутися до суду, однак матиме ряд переваг у порівнянні із судами, зокрема, таких як:
- Незалежність, справедливість та неупередженість. Фінансовий омбудсмен обиратиметься Наглядовою радою установи, до складу якої будуть делеговані представники організацій захисту прав споживачів, об’єднань, що представляють інтереси надавачів фінансових послуг, та регуляторів фінансового ринку, забезпечуючи таким чином збалансоване представництво інтересів. При цьому, законопроект гарантує незалежність фінансового омбудсмена від політичного тиску та його недоторканість.
- Установа має стати єдиним «вікном» для звернення споживачів щодо фінансових питань. Установа максимально сприятиме примиренню споживачів із надавачами фінансових послуг на всіх стадіях вирішення спору, консультуватиме їх та надаватиме їм правову допомогу у підготовці документів та збиранні доказів.
- Прозорість та публічність. Установа буде зобов’язана буде надавати та публікувати регулярну звітність та інформуватиме регуляторів та фінансовий ринок про недоліки правового регулювання у сфері надання фінансових послуг.
- Компетентність. Працівники установи розглядатимуть звернення та спори відповідно до спеціалізації на фінансових ринках та консолідуватимуть юридичну практику.
- Швидкість та комфорт для споживача. Загальний строк розгляду спору не може перевищувати 90 календарних днів.
- Пропорційність. Установа фінансового омбудсмена зможе розглядати лише незначні спори, сума яких не перевищує сто розмірів мінімальної заробітної плати. Таке обмеження дозволить, з одного боку, розвантажити судову систему, а з іншого боку, унеможливить використання установи фінансового омбудсмена для вирішення значних та складних спорів, що мають розглядатися в судах.
- Доступність. Збір за розгляд спору установою фінансового омбудсмена є доволі незначним у порівнянні з існуючими судовими зборами. Це дозволить споживачам звертатись до установи у випадках, коли звернення до суду було б не пропорційним сумі спору.
Також, Законопроектом передбачається, що фінансування діяльності установи фінансового омбудсмена відбуватиметься за рахунок внесків надавачів фінансових послуг та зборів з громадян за розгляд спору, розмір яких встановлюватиметься наглядовою радою установи. Збір за розгляд сплачуватиметься споживачем у розмірі 5% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Крім того, проектом Закону № 8055 пропонується встановити основні процедурні положення розгляду звернень споживачів, а також розгляду таких спорів.
Передбачається, що рішення фінансового омбудсмена або уповноваженої особи буде обов’язковим після його повного і безумовного акцепту (прийняття) споживачем фінансових послуг. Однак, рішення фінансового омбудсмена та уповноваженої особи, що стане обов’язковим для надавача фінансових послуг, може бути оскаржене надавачем фінансових послуг в суді лише з окремих підстав, визначених проектом Закону (протягом 30 днів з дня прийняття такого рішення).
На думку авторів проекту Закону, його прийняття допоможе:
- відновити довіру споживачів до фінансового ринку;
- зменшити навантаження на судову систему України;
- зменшити витрати споживачів та фінансових установ на вирішення спорів, у порівнянні із судовими розглядами;
- посилити захист прав споживачів фінансових послуг та підвищити рівень їх фінансової обізнаності;
- збільшити обсяги кредитування та створити підґрунтя для економічного зростання.
З текстом законопроекту № 8055 можливо ознайомитися за наступним посиланням:
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63512