Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
На розгляд Верховній Раді було подано законопроект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (реєстр. № 7512 від 19.01.2018) щодо забезпечення діяльності професійних спілок.
Відтак, законопроектом передбачається внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» уточнення відомостей, які містяться у державному реєстрі при реєстрації створення, зміни відомостей про професійні спілки, їх організації та об’єднань профспілок, відміни нотаріального посвідчення справжності підписів на рішеннях, які подаються ними для державної реєстрації змін до відомостей про профспілки, спрощення процедури реєстрації організацій профспілок без статусу юридичної особи.
Відповідно до тексту пояснювальної записки, зміни, внесенні Законом України від 06.10.2016 №1666-VIII, призвели до колізії його норм, неоднозначного трактування державними реєстраторами понять «громадські формування» і «громадські об’єднання» та розбіжностей при застосуванні цих норм, що наразі створює додаткові організаційні та фінансові перепони на шляху здійснення громадянами права на вільне об’єднання у профспілки і, як наслідок, гальмує процес реєстрації професійних спілок.
При цьому, на думку автора проекту № 7512, зазначені зміни суперечать нормам міжнародних договорів, ратифікованих Україною. Так, стаття 7 Конвенції МОП № 87 про свободу асоціації та захист права на організацію передбачає, що набуття прав юридичної особи організаціями працівників, їхніми федераціями та конфедераціями не може бути підпорядковано умовам, здатним перешкодити застосуванню положень статей 2, 3 та 4, зміст яких спрямовано на право створення організацій працівників, самостійної організації їх діяльності, незалежності цих організацій від будь-якого втручання, здатного обмежити це право або перешкодити його законному здійсненню.
У супереч цим вимогам пунктами 6 та 9 ч. 1 ст. 15 Закону встановлено обов’язкове нотаріальне засвідчення справжності підпису на рішенні виборного органу профспілки, організації профспілки або їх об’єднання, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, а також до їх установчих документів, хоча при заснуванні юридичної особи Законом засвідчення підпису на цих документах не вимагається.
Однак, законодавець зробив виключення з цього правила лише для громадських об’єднань та благодійних організацій.
Відповідно до Закону України «Про громадські об’єднання» профспілки, організації профспілок та їх об’єднання віднесено до громадських об’єднань, а за передбаченою у статті 1 Закону термінологією («громадське формування»), профспілки, організації профспілок та їх об’єднання зазначені поряд з громадськими об’єднаннями, як самостійний суб’єкт.
Тому, не зрозумілими є підстави для встановлення такого виключення не для деяких видів громадських об’єднань, оскільки відповідно до законодавства профспілки, їх об’єднання, як і інші громадські об’єднання, за своєю суттю та ознаками є організаціями, основною метою яких не є одержання прибутку. Тому, після введення останніх змін до Закону керівники профспілкових організацій, особливо первинних, вимушені або відшуковувати чималі кошти на нотаріальне посвідчення справжності їх підписів на зазначених документах, або сплачувати їх за власний рахунок.
Крім того, вносяться зміни до статей 9, 17 Закону, які уточнюють відомості, що подаються до Державного реєстру профспілками, організаціями профспілок та їх об’єднаннями.
Також, Закон доповнюється статтею 19-1, яка передбачає перелік документів, що подаються для державної реєстрації організаціями профспілки, що не мають статусу юридичної особи.
З текстом законопроекту № 7512 можливо ознайомитися за наступним посиланням: