Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
26 грудня на сайті Верховної Ради оприлюднено текст законопроекту «Про Вищий антикорупційний суд», поданий Президентом України 22 грудня 2017 року (реєстр. № 7440).
Відтак, вказаним законопроектом пропонується:
Вищий антикорупційний суд розглядатиме кримінальні провадження, пов’язані із вчиненням правопорушень, які містять корупційну складову, тобто як стосовно корупційних злочинів, які визначені корупційними Кримінальним кодексом України (а саме злочини, передбачені статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 357, 410 Кримінального кодексу України, у випадку їх вчинення шляхом зловживання службовим становищем, статтями 210, 354, 364, 364-1, 365-2, 368 – 369-2 Кримінального кодексу України), так і стосовно інших пов'язаних та об'єднаних із ними в одне кримінальне провадження злочинів.
Таким чином, антикорупційному суду будуть підсудні корупційні та пов’язані із корупцією злочини, якщо розмір предмета злочину (предметів злочинів) або завданої ним (ними) шкоди в 500 і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на час вчинення злочину (злочинів).
А перегляд у касаційній інстанції цих справ, а також за нововиявленими та виключними обставинами буде здійснюватися у загальному порядку.
При цьому, визначення кількості слідчих суддів у Вищому антикорупційному суді, їх обрання, виконання обов'язків судді першої інстанції у Вищому антикорупційному суді здійснюватиметься в порядку, передбаченому Законом України «Про судоустрій і статус суддів» для визначення кількості слідчих суддів, їх обрання та виконання обов'язків судді у місцевих судах (а отже, кількість слідчих суддів у Вищому антикорупційному суді визначатиметься зборами суддів Вищого антикорупційного суду за пропозицією Голови цього Суду або за пропозицією будь-якого судді цього суду, якщо пропозиція Голови Суду не буде підтримана; слідчі судді не звільнятимуться від виконання обов'язків судді першої інстанції у Вищому антикорупційному суді, проте здійснення ними повноважень із судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні враховуватиметься при автоматичному розподілі судових справ).
Між тим, зважаючи на рекомендації Венеціанської комісії, висловлені у Висновку CDL-AD(2017)020, у законопроекті пропонується закріпити положення щодо певної інституційної автономності Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, автономність якої гарантуватиметься окремим відбором кандидатів на посади суддів Апеляційної палати.
Водночас законопроектом встановлюються обмеження для призначення на посаду судді Вищого антикорупційного суду окремих категорій осіб у зв’язку з перебуванням на певних посадах у державних органах чи зайняттям певною діяльністю. Так, пропонується закріпити неможливість призначення суддями Вищого антикорупційного суду осіб, які упродовж останніх 10 років працювали у правоохоронних органах, були депутатами всіх рівнів, протягом 5 років входили до складу керівних органів політичної партії або були пов'язані із політичними партіями трудовими чи договірними відносинами, входили до складу Міжвідомчої комісії з питань державних закупівель або до складу комітетів з конкурсних торгів (тендерних комітетів), утворених замовниками для здійснення процедур державних, публічних закупівель до створення електронної системи закупівель відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», у будь-який час були притягнуті до відповідальності за корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення тощо.
Для цього у проекті передбачається утворити при Вищій кваліфікаційній комісії суддів України Громадську раду міжнародних експертів, чисельністю не більше 7 членів, які призначаються Вищою кваліфікаційною комісією суддів України виключно на підставі пропозицій міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів України.
Відповідно до законопроекту основним завданням вищезазначеної Громадської ради буде сприяння Вищій кваліфікаційній комісії суддів України у встановленні для цілей кваліфікаційного оцінювання відповідності кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду критеріям професійної етики та доброчесності, у тому числі щодо законності джерел походження майна, відповідності рівня життя кандидата або членів його сім'ї задекларованим доходам, дотримання норм етичної поведінки, зокрема, в питаннях моралі, чесності, непідкупності, відповідності способу життя кандидата його статусу, а також критеріям наявності значного досвіду здійснення у міжнародних міжурядових організаціях чи міжнародних судових установах за кордоном професійної діяльності у сфері права з питань протидії та боротьби з корупцією і володіння знаннями та навичками із застосування сучасних міжнародних антикорупційних стандартів і найкращих світових практик у сфері протидії та боротьби з корупцією, практики Європейського суду з прав людини.
Крім того, законопроектом з метою недопущення призначення на посади суддів Вищого антикорупційного суду в обхід встановленої спеціальної процедури пропонується заборонити переведення на посади суддів Вищого антикорупційного суду суддів інших судів без проведення конкурсу або в порядку застосування дисциплінарного стягнення, відрядження суддів до Вищого антикорупційного суду.
Таке дослідження має на меті отримати інформацію про можливі правопорушення, вчинені суддею Вищого антикорупційного суду, факти протиправного впливу на нього, приховані мотиви прийняття ним судових рішень.
Відмова судді Вищого антикорупційного суду пройти психофізіологічне дослідженні із застосуванням поліграфа за відсутності медичних протипоказань для проведення дослідження стане підставою для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності в установленому законом порядку та грубим нехтуванням обов’язками судді, що є несумісним зі статусом судді або виявляє його невідповідність займаній посаді.
Також законопроектом пропонується закріпити алгоритм дій у зв’язку з прийняттям Закону України «Про Вищий антикорупційний суд», зокрема, передбачається протягом 12 місяців з дня набрання чинності Законом України «Про Вищий антикорупційний суд» формування Вищого антикорупційного суду, проведення конкурсу на посади суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду та на посади інших суддів Вищого антикорупційного суду, а також вирішення низки організаційних питань, пов’язаних з утворенням Вищого антикорупційного суду.
На думку ініціатора проекту № 7440, його прийняття стане суттєвим кроком у питанні протидії корупції в Україні.
З текстом законопроекту № 7440 можливо ознайомитися за наступним посиланням: