flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Парламентарям пропонують схвалити законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо оренди та концесії

29 вересня 2017, 15:37

Верховній Раді рекомендують прийняти за основу та в цілому законопроект   «Про внесення змін до деяких законів України щодо оренди та концесії» ( реєстр. № 6018 від 03.02.2017), у зв’язку з цим відповідний проект Постанови був зареєстрований у Верховні Раді 26 вересня 2017 року (реєстр. № 6018/П).

Нагадаємо, що наразі Законом України «Про концесії» встановлено, що на суму нарахованих амортизаційних відрахувань (але не більш як на суму концесійної плати) зменшується сума концесійної плати, що підлягає сплаті концесіонером за відповідний період. На суму нарахованих амортизаційних відрахувань, на яку було зменшено суму орендної плати, орендар зобов'язаний в порядку та строк, визначені договором оренди, виконувати погоджені з орендодавцем роботи щодо поліпшення об'єкта оренди.

Законопроектом № 6018, поданим Кабінетом міністрів України, з метою забезпечення надходжень до Державного бюджету України коштів, отриманих за експлуатацію об’єктів паливно-енергетичного комплексу державної власності (концесійний платіж, орендна плата), пропонується внести зміни до статті 20 Закону України «Про концесії» та до статті 13 спеціального закону, виключивши норми щодо зменшення суми концесійної/орендної плати, що підлягає сплаті концесіонером/орендарем за відповідний період, на суму нарахованих амортизаційних відрахувань (але не більш як на суму концесійної/орендної плати), на яку здійснено погоджені з концесієдавцем/орендодавцем роботи щодо поліпшення об’єкта концесії.

Приведення положень спеціального Закону України «Про особливості оренди чи концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності»  у відповідність до норм Цивільного кодексу України та Закону України «Про оренду державного та комунального майна» шляхом внесення змін до частини сьомої статті 12 спеціального закону щодо припинення діяльності підприємства або його структурного підрозділу, що здійснювало експлуатацію відповідного об’єкта до його передачі в оренду, здійснюється шляхом його реорганізації через приєднання до орендаря.

Відтак, спеціальним Законом України «Про особливості оренди чи концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, що перебувають у державній власності» передбачається можливість зменшення суми орендної плати, що підлягає сплаті орендарем за відповідний період, на суму нарахованих амортизаційних відрахувань (але не більш як на суму орендної плати), на яку орендар зобов'язаний в порядку та строк, визначені договором оренди, виконувати погоджені з орендодавцем роботи щодо поліпшення об'єкта оренди, що суперечить вимогам Закону України «Про оренду державного та комунального майна».

Згідно із чинним законодавством концесійний договір укладається на строк, визначений у договорі, який має бути не менше 10 років та не більше 50 років. Таким чином, державне вугледобувне підприємство, цілісний майновий комплекс якого передано в концесію, експлуатується концесіонером не менше 10 років, протягом цього періоду промислові запаси кам’яного вугілля вичерпуються. Після закінчення строку, на який було укладено концесійний договір, концесіонер зобов’язаний передати об'єкт концесії в належному технічному стані концесієдавцеві відповідно до умов договору. Обов’язки із закриття державних вугледобувних об’єктів у разі вичерпання промислових запасів на концесіонера не покладені. Також, більшість договорів оренди цілісних майнових комплексів державних вугледобувних підприємств або їх структурних підрозділів укладено на строк більше 10 років та не містять обов’язку орендаря щодо фінансування заходів із закриття таких об’єктів у разі вичерпання промислових запасів.

З огляду на забезпечення мінімізації ризиків держави, пов’язаних з необхідністю фізичної ліквідації вугледобувних об’єктів за рахунок коштів Державного бюджету України, та на виконання протоколів засідань Кабінету Міністрів України від 30.04.2014 № 25 та від 13.08.2014 № 62, враховуючи прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 567 «Про затвердження Порядку формування фінансового резерву для закриття вугледобувних підприємств», пропонується внести зміни до спеціального закону в частині поширення норми щодо формування фінансового резерву для закриття вугледобувних підприємств на правовідносини з оренди та концесії об'єктів паливно-енергетичного комплексу, які виникли до набрання чинності спеціальним законом або рішення щодо включення яких до переліку об'єктів права державної власності, які можуть надаватися в концесію, прийнято Кабінетом Міністрів України до набрання чинності спеціальним законом. А також, за пропозицією Міністерства фінансів України вносяться зміни до Закону України «Про особливості приватизації вугледобувних підприємств» щодо включення до умов договору купівлі-продажу зобов'язання – забезпечення формування фінансового резерву для закриття вугледобувних підприємств.

Крім того, для уникнення негативних наслідків для держави та суспільства у разі, якщо власниками шахт, що будуть приватизовані, у тому числі, орендарями, концесіонерами вугледобувних підприємств, які на даний час перебувають в оренді та концесії, не буде забезпечено фінансування заходів з ліквідації шахт після відпрацювання запасів вугілля, з метою зменшення навантаження на державний бюджет доцільно законодавчо встановити, що вони після приватизації, а також протягом періоду оренди/концесії мають забезпечувати формування фінансового резерву для закриття вугледобувних підприємств, шляхом внесення змін до пункту 2 частини першої статті 14 «Про особливості приватизації вугледобувних підприємств» та до пункту 2 розділу ІV «Прикінцеві та перехідні положення» спеціального закону, поширивши цю норму на об’єкти ПЕК, що будуть приватизовані, та, які на сьогодні перебувають в оренді та концесії.

Відповідно до Пояснювальної записки, прийняття проекту Закону України забезпечить:

  • надходження коштів до Державного бюджету України від сплати концесіонерами концесійних платежів та орендарями орендної плати;
  • формування фінансового резерву, за рахунок коштів якого будуть здійснюватись заходи із закриття вугледобувних підприємств, переданих в оренду та концесію, а також тих, що будуть приватизовані, подальша виробнича діяльність яких буде визнана недоцільною;
  • встановлення єдиного способу припинення діяльності підприємства, цілісний майновий комплекс якого передано в оренду.

З текстом проекту Постанови № 6018/П  можливо ознайомитися за наступним посиланням:

http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=62602

З текстом законопроекту № 6018 можливо ознайомитися за наступним посиланням:

http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=61047