flag Судова влада України

В ході реформування судової системи цей суд припинив роботу

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Якість правосуддя не можлива без ефективної оптимізації судової системи.

20 січня 2017, 14:51

           Однією із складових судової реформи є проведення оптимізації судової системи, яке неможливе без визначення обґрунтованих показників модельного навантаження на суддів та суд в цілому.

Рішенням Ради суддів України від 09.06.2016 № 46 за результатами звіту проекту USAID «Справедливе правосуддя» «Основні методологічні підходи та результати дослідження щодо визначення коефіцієнтів навантаження на суддів та складності справ спеціалізованих судів та суддів апеляційної інстанції» було затверджено Рекомендовані показники середніх витрат часу на розгляд справ та коефіцієнтів складності справ за категоріями, які Державній судовій адміністрації України рекомендовано застосовувати при ухвалені управлінських рішень.

Згідно із затвердженими ДСА України Результативними показниками для видатків споживання, показник «Модельне навантаження на суддю» становить 183 справи на рік для суддів як першої так і другої інстанції.

Розрахунок середніх витрат часу на розгляд справ та коефіцієнтів складності здійснювався за результатами обробки результатів опитування суддів методом анкетування, при цьому в інструктивних матеріалах щодо заповнення анкети з оцінювання витрат часу на розгляд типової справи було зазначено про необхідність визначення показника часу при колегіальному розгляді справи тільки з огляду на час, необхідний головуючому судді колегії.

На нашу думку, витрати часу судді апеляційної інстанції при участі у розгляді справи як члена колегії необхідно враховувати у значенні модельної продуктивності. Враховуючи, що рекомендованим коефіцієнтом участі судді-члена колегії у розгляді справи є 0,3, модельну продуктивність судді апеляційної інстанції слід визначити у 115 справ, що відповідає модельної продуктивності при одноособовому розгляді справи (183 справи):

115 (як головуючий) + 230 *0,3 (як член колегії при розгляді 115 справ під головуванням кожного з 2 інших суддів колегії).

Також, враховуючи, що витрати часу на розгляд однієї модельної справи складають один робочий день судді (480 хвилин), а середні витрати часу в апеляційних господарських судах – 642 хвилини, для розрахунку кількості модельних справ в апеляційних господарських судах у Формі для планування кількості справ і матеріалів та чисельності суддів, надісланої листом ДСА України від 31.05.2016 №11-3947/16, слід використовувати коефіцієнт 1,34 (розрахунок: 642/480=1,34), а не 1,23, як зараз визначено у Формі.

Щодо модельного коефіцієнту співвідношення між чисельністю працівників апарату та чисельністю суддів слід зазначити, що його визначення за даними середньооблікової чисельності працівників звітного 2015 року не є коректним. На значення середньооблікової чисельності працівників та, відповідно, коефіцієнту (для апеляційних господарських судів згідно Форми для планування кількості справ і матеріалів та чисельності суддів – 3,3) у великій мірі впливає висока плинність кадрів внаслідок низького рівня заробітної плати працівників апарату.

З урахуванням забезпечення кожного судді помічником та секретарем судового засідання, а також необхідності організації на належному рівні ведення діловодства, роботи служби персоналу, бухгалтерської служби, виконання статистичної та аналітичної роботи, узагальнення судової практики, забезпечення роботи автоматизованої системи документообігу та впровадження інформаційних технологій, проведення науково-практичних конференцій, круглих столів, семінарів, забезпечення розгляду звернень, організації матеріально-технічного та господарського забезпечення діяльності суду, функціонування систем життєзабезпечення суду, роботи архіву суду та бібліотеки, обґрунтованим значенням модельного коефіцієнту співвідношення між чисельністю працівників апарату та чисельністю суддів є 3,7.

Інформацію щодо зазначених проблемних питань та пропозиції щодо їх вирішення Одеським апеляційним господарським судом було направлено до Державної судової адміністрації України.