Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Громадська організація «Справедлива та правова країна» разом з науковцями вирішили узагальнити виступи фахівців у зв’язку із критикою ініціатив уряду щодо ліквідації господарських судів, аби спільнота на власний розсуд оцінила відповідну аргументацію та склали власне уявлення про значення господарської судової спеціалізації для ефективного функціонування економічних відносин.
Восени 2014 року був оприлюднений варіант судової реформи, розроблений членами Реанімаційного пакету реформ, що передбачає спрощення судової системи, відмову від судової спеціалізації, зокрема за рахунок ліквідації господарських судів України. Згодом відповідний законопроект було внесено групою народних депутатів в Верховну Раду України та прийнято у першому читанні (законопроект № 1497 від 17.12.2014 р. «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та інших законодавчих актів щодо удосконалення засад організації та функціонування судової влади відповідно до європейських стандартів»).
Ці законодавчі ініціативи викликали численні ґрунтовні зауваження представників наукової спільноти, практикуючих юристів та представників бізнесу.
Суть даного законопроекту полягає в спробі повторити помилки минулого – ліквідувати систему господарських судів. Окрім цього, в перехідних положеннях законопроекту передбачено, що протягом року, з моменту набирання чинності його як закону, що діє, внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про скасування Господарського і Господарського процесуального кодексів України. Квінтесенція таких законодавчих ініціатив має абсолютно деструктивний характер і зводиться до знищення кодифікацій актів господарського та господарсько-процесуального законодавства з одночасним скасуванням суб'єктів - правозастосування - спеціалізованих судів, зменшення цінності господарської судової спеціалізації.
Вбачається, що автори законопроекту вкрай поверхнево поставилися до вивчення європейського досвіду діяльності комерційних судів і сприйняли як «істину в останній інстанції» цивілістичні цінності і уявлення про сутність економічних відносин в державі. Комерційне законодавство має місце в ФРН, Франції, Італії, Австрії та інших країнах. До речі, мова йде про країни – учасниці Європейського Союзу, до правової системи якої Україна намагається адаптувати власне законодавство. Відповідно до Висновку (2012) №15 Консультативної Ради Європейських Суддів Стосовно Спеціалізації суддів : «Постійне прийняття нового законодавства, чи то міжнародного, європейського чи національного, а також заміна прецедентного права та доктрини роблять юридичну науку неосяжною та складною. Втім, судді складно охопити всі сфери права, в той час як суспільство та учасники процесу вимагають ще більше професіоналізму та ефективності від судів. Спеціалізація суддів може стати запорукою того, що судді мають достатній багаж знань та досвіду в певній області юриспруденції.»
У тезах «Збірника виступів у ЗМІ представників юридичної та бізнесової спільноти» наголошується на загрозі руйнування найбільш ефективної системи судочинства, яка забезпечує вирішення економічних конфліктів у найбільш оперативний, досконалий, прозорий та однаковий спосіб, є джерелом найбільших надходжень до бюджету від судового збору. Також обговорюються негативні наслідки для економіки, що можуть настати у разі реалізації запропонованого напряму судової реформи.
Ці зауваження мають бути почутими, аби громадськість отримала відповіді на складні питання, які ставляться експертами до ініціаторів ліквідації господарських судів.
Більше:
На Фейсбуці Одеського апеляційного господарського суду